Stockholm, Kopenhagen, Hamburg, Milaan - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van Jennifer Duinkerke - WaarBenJij.nu Stockholm, Kopenhagen, Hamburg, Milaan - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van Jennifer Duinkerke - WaarBenJij.nu

Stockholm, Kopenhagen, Hamburg, Milaan

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

11 Augustus 2014 | Duitsland, Hamburg

Bij voorbaat sorry voor de superlange blog! Waarbenjij.nu lag er een aantal dagen uit, dus heb ik m’n blogjes op Word bijgehouden en plaats ze nu allemaal in één keer. Enjoy! ;)

7-8-2014
Er zijn alweer een aantal dagen verstreken en inmiddels zitten Jis en ik alweer in Kopenhagen (alleen om te overnachten).

De afgelopen dagen waren maf, hilarisch en supergezellig. Donderdag reisden we vanuit Oslo naar Stockholm. We hadden de dag van te voren informatie gevraagd op het station van Oslo, of we niet iets later konden vertrekken van half 8 ’s ochtends. Het werd half 10 en we kregen een spoorboekje mee. Kwam helemaal goed volgens de mevrouw van het Noorse treinloket.
Vol vertrouwen begonnen we dus om half 10 aan onze reis. We zouden twee keer moeten overstappen. Halverwege kwam de conductrice onze kaarten controleren en vroeg uit interesse waar we naartoe gingen. We vertelden onze bestemming en waar we moesten overstappen. Ze begon te lachen en zei: ‘Haha, die Noren snappen er helemaal niks van! Er gaat om die tijd helemaal geen trein vanuit Karlstad!’ (onze overstapplaats). Ze vond het zelf een erg leuke grap, maar bij ons brak er lichte paniek uit. We moesten volgens haar wel echt in Karlstad overstappen, want anders kwamen we er helemaal niet (nog meer gelach). Ze ging het wel even voor ons uitzoeken en even later kwam ze terug met de mededeling dat we slechts iets langer dan vier uur moesten wachten. Zucht..
Gelukkig was het lekker weer en zijn we in een parkje dicht bij het station gaan zitten. We kregen genoeg lichaamsbeweging doordat we werden gestalkt door een paar hitsige wespen en daar gillend voor wegrenden.
Uiteindelijk konden we dan toch onze reis vervolgen en op weg naar Stockholm. Daar aangekomen moesten we nog goed zoeken naar het hostel, maar gelukkig waren de Zweedse mensen wel echt heel behulpzaam. Iedereen liet al z’n werk en gesprekken vallen om op z’n telefoon naar onze route te zoeken als we erom vroegen. Toen we het hostel gevonden hadden, bleken we te laat voor het inchecken, maar er hing wel een envelop met instructies op het luik van de receptie, net spoorzoekertje.
We hadden ineens ook echt intense honger, maar geen zin om nog te gaan koken, dus werd de steeds verder slinkende voorraad yumyum noedelsoepjes weer gepakt. De keuken was erg gezellig ingericht en na een tijdje kwamen er een paar Franse jongens bij ons zitten met hun bak rijst. Ze waren heel sociaal en gezellig en hadden rare namen. Toen er een paar Chinezen een soort pannekoekjes gingen bakken, wilden zij dat ook doen en er een wedstrijd van maken. Ze waren erg fanatiek, al hadden de Chinezen in eerste instantie niet eens door dat ze deelnemers waren. De resultaten werden door alle partijen geproefd en na een korte discussie werd besloten dat ze allebei gewoon ‘anders’ waren. De Fransozen bakten voor ons ook nog een paar pannekoeken en deden daarna zelfs ook nog onze afwas. Bonuspunten.
Eén van de jongens had een serieuze verslaving aan Nutella. Hij had een eigen pot en zijn hele gezicht veranderde in puur geluk als die pot in zicht kwam. Wij hadden waarschijnlijk ook ergens punten mee gescoord, want hij wilde zijn Nutella wel met ons delen. Hij volgde daarna wel iedere beweging van Nutella naar onze mond, met iets van spijt in zijn ogen.
We hebben de hele avond met die jongens gekletst en het was supergezellig. Eén ervan was tandarts en stond met ons zijn tanden te poetsen. Ik wilde niet dat hij commentaar zou hebben op mijn tandenpoetskunsten, dus poetste ik fanatieker dan ooit.. KRAK. Tandenborstel doormidden. Jis en ik kwamen niet meer bij van het lachen, maar die jongen gaf me met een bloedserieus gezicht een nieuwe tandenborstel uit zijn toilettas, waar hij blijkbaar een voorraad van heeft. Daarna zij hij dat het een Frans cadeau was en dat ik nu altijd aan hem zou denken als ik mijn tanden zou poetsen. Nou, thanks man!

8-8-2014
De volgende dag gingen Jis en ik als eerste naar de Old Town van Stockholm. De tour hadden we net op vijf minuten gemist, dus we hebben onze eigen tour maar gepland. Stockholm is echt een toffe stad en de sfeer is ook heel gezellig.
Daarna gingen we naar een park genaamd Djulgarden. Het lag langs het water en we kwamen onderweg een hoop hardlopers tegen. Er was ook een man die in zijn onderbroek een kunstje probeerde te doen met een meisje (een soort salto) en we zagen nog een ultiem moment van luiheid van twee meiden die een paard uit de wei gingen halen met het golfkarretje en het paard ernaast.
Toen we weer terugliepen zijn we gaan eten bij de Vapiano en toen naar het hostel. De Fransozen en Chinezen waren er ook weer en het werd weer gezellig. We bleven tot 12 uur zitten en toen was Jis jarig! Happy Birthday girl! :D
Ik had een sjerp voor haar gekocht die ze de hele volgende dag aan moest en een cadeautje van de Lush. De Fransozen gaven haar voor de grap een vrijwel lege Nutellapot.
Toen we op bed lagen, bleken we een keihard snurkende en krabbende kamergenoot te hebben. Jis en ik appten daar grappen over naar elkaar en kregen verschrikkelijk de slappe lach. Snurk, hik, ademnood en gesmoord gelach in ons kussen zorgden voor wat geïrriteerd gezucht in de kamer en ik kon het eerstvolgende uur niet slapen van de lol.

9-8-2014
Vandaag hebben we de hele dag gereisd van Stockholm naar Kopenhagen. Nu zitten we in het hostel en worden voorzien van live muziek (de hosteleigenaar die uit volle borst meezingt met de radio). We hebben zelfs kaarslicht gekregen voor de sfeer.
Morgen treinen richting Hamburg, dan door naar Italië. Jeeej! :D

10-8-2014
Vandaag hebben we weer een halve dag getreind. Van Kopenhagen naar Hamburg. Vanmorgen gingen we nog even douchen in Kopenhagen. Je kleding kon je nergens kwijt, dus dan maar over de rand bij het douchegordijn. Ik maakte een wat onhandige beweging en ja hoor, alle kleding op de grond en doorweekt. De hele dag heb ik rondgelopen met een plastic zakje met druipende kleren, inclusief mijn laatste korte broek. De jacht naar een wasmachine is begonnen, waarschijnlijk is de eerste kans in Milaan. Zucht..
In Hamburg moesten we maar liefst drie kwartier in de rij staan voor de receptie van ons hostel. In onze kamer zitten een paar jonge Duitse jongens die met veel kabaal drank tevoorschijn halen en er ook vooral veel over praten. Ohja, en één van hen had een cake meegenomen, gebakken door zijn oma. Wij kregen bij wijze van welkom ook een stuk, hoera! Vanavond hebben we Hamburg doorgelopen en na een poosje door saaie straten lopen, kwamen we ineens in een gezellig centrum. We hebben aan de haven gezeten om even onze inmiddels tot op het bot afgesleten voeten te laten rusten en toen zijn we weer teruggegaan naar het hostel. Morgen moeten we er weer megavroeg uit en op naar Milaan!

11-8-2014
Vandaag moesten we supervroeg ons bed uit, om 6:18 ging onze trein al. We hadden ons iets vergist in de tijd dat we naar het station moesten lopen, dus op het eind was het pakezelrun naar de trein. Met nog één minuut te gaan sprongen we de trein in. Nu weet ik weer waarom ik nooit mijn bed uit kom om ’s ochtends te gaan hardlopen.
De treinreis duurde lang, maar liefst 12,5 uur. We gingen door Duitsland, Zwitserland en uiteindelijk Italië. Vanaf Zwitserland werd het landschap echt heel gaaf, we gingen dwars door de bergen en er stroomden riviertjes onder ons.
Op het station in Milaan kreeg Jis bijna een hartverzakking toen ze de Sephora en de Mac cosmetics had gezien, dus daar gaan we morgen nog naartoe.
In Milaan hadden we wel even wat problemen om het hostel te vinden. We hebben in verschillende straatjes rondgehobbeld met al onze spullen, maar steeds als we de weg wilden vragen spraken de mensen geen Engels, of ze negeerden ons (één wuifde ons zelfs weg terwijl hij keihard doorfietste), of wij vonden ze eng. Ondertussen werden we ook nog levend opgegeten door de muggen, dus na een poosje waren we in staat om iemand te wurgen. Gelukkig kwamen we na een heleboel lopen en vragen bij de goede bus terecht, die we volgens iedereen niet hoefde te betalen ‘want ’s avonds is er toch nooit controle’. Meevaller!
Nu zitten we in het Music Hostel, dat zijn naam eer aan doet doordat er in de woonkamer/eetkamer/lobby MTV op staat. En er staat een tekst over muziek op de muur bij de receptie. Verder is het een gewoon hostel, maar het is schoon en gezellig, dus we zien het hier wel zitten! Updates volgen snel! :)

• 12 Augustus 2014 - 20:19

A.s.duinkerke:

Zo zeg, dat is inderdaad een hele lange. Maken we een mooi boekwerk van.

veel liefs opa en oma

• 18 Augustus 2014 - 15:29

Karin Overduin:

Wat hebben jullie weer een hoop beleefd in een paar dagen tijd, lijkt me erg mooi zo'n treinreis door al die landen. Zo zie je nog eens wat. Veel plezier weer verder.